Oudere bewoners veilig van huis dankzij galerijvloer

Gepubliceerd op:

Gladde vloeren met gaten en scheurtjes, waardoor water vrij spel krijgt. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren voor oudere bewoners van zorgcomplexen. Bij de Schildershoek in Zaandam en Corneliahof in Pernis zijn de galerijen opgeknapt en voorzien van een stroeve deklaag.

‘Door vocht werd de ondergrond aangetast.’ Dat vertelt projectleider onderhoud Henk Moes van Woonzorg Nederland, waar de Schildershoek onder valt. ‘Hierdoor bleef er water op de galerij liggen en veerde de vloer mee’, blikt hij terug.
Er zaten namelijk gaten in de coating en dat werden er steeds meer. ‘Dat herstelden we wel steeds, maar op een gegeven moment krijg je een lappendeken. Je bent steeds aan het repareren, maar de ondergrond blijft nat.’

Corneliahof
Bewoners van zorgcomplex De Corneliahof in Pernis hadden ook last van gladde galerijen. Al snel na de oplevering van de aanleunwoningen bleek de galerij te glad te zijn. Om te zorgen dat de ouderen weer veilig bij hun woning konden, is de vloer met Triflex antislip gemaakt.
Bij de Schildershoek werd ook gewerkt met dit product. De vloer van de galerij moest niet alleen waterdicht worden, maar ook bestand zijn tegen druk en scheuren. ‘We hebben hem behandeld om een eventuele werking die er nog in zat op te kunnen vangen’, legt Henri Fredriks van Blom Flooring Systems uit.

Hergebruiken
Alleen de toplaag is gesloopt en afgevoerd, de rest kon worden gerecycled. ‘De isolatie was nog droog op bepaalde plekken en daardoor kon het’, vertelt Fredriks. ‘We hadden hierdoor erg weinig restafval. Niet alleen overzichtelijker; ook beter voor het milieu en de portemonnee. Bijzonder dat dit kon.’
Dergelijke projecten zijn niet nieuw voor Blom Flooring, maar het gebeurt niet vaak dat er tijdens de wintermaanden kan worden doorgewerkt. ‘Dat kan niet altijd met alle producten, maar hiermee dus wel. Er is zeker tot 0°C mee te werken. Dit waren ook vrij overdekte galerijen en daardoor konden we met slecht weer toch redelijk doorwerken.’

Helder communiceren
Dankzij een snelle doorharding, kon de vloer al snel weer worden gebruikt. ‘Met een halfuur tot drie kwartier is iedere laag uitgehard.’ Bewoners ondervonden daardoor nauwelijks last van de werkzaamheden. ‘We hebben duidelijk gecommuniceerd wat we gingen doen en wanneer’, vertelt Fredriks. ‘Met brieven in de bus, waarop ook een contactpersoon stond vermeld.’ Daar bleef het niet bij. Voordat het werk begon, werd er nog even aangebeld bij de senioren. ‘Dan zeiden we dat het werk begon en vroegen we of ze nog weg moesten. We hielden sowieso rekening met tafeltje-dek-je, maar ook doktersbezoeken werden in onze planning meegenomen. Dat is bij ons een algemene procedure bij projecten als deze.’

Waterbestendig
Goed plannen en informeren, daar draaide het om volgens Moes. Bewoners konden tijdelijk via loopplaten bij hun woning komen. Uiteindelijk viel de overlast mee. ‘We hebben nu een waterbestendige vloer. In het verleden dacht men: er komt toch geen water bij. Het is natuurlijk anders dan bij een dak, maar de galerij wordt intensief gebruikt met rollators en scootmobielen. Een vloer is wat dat betreft kwetsbaar en beschadigt snel. De bewoners zijn blij dat het onderhoud is uitgevoerd’, concludeert Moes.

   

Een greep uit ons leveranciersregister


Breman Woningbeheer verenigt service- én installatiewerkzaamheden voor de bestaande bouw ...

Een brandveilige woning is van levensbelang. Gemeenten, Woningcorporaties ...

Nu-Swift Brandbeveiliging draagt bij aan een veiliger Nederland door het leveren van een breed pakket van veiligheidsproducten ...