Daarnaast blijkt dat door de parkeernorm binnenstedelijke plannen alleen in te lage dichtheden of uitsluitend met overheidsfinanciering kunnen worden gerealiseerd. Op verzoek van de provincie leverden gemeenten, diverse corporaties, ontwikkelaars en beleggers in Zuid-Holland meer dan 30 voorbeelden aan van geplande, afgeblazen en recent opgeleverde woningbouwcomplexen, in de buurt van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). De projecten kampen met structurele leegstand in parkeergarages, vertraging of komen helemaal niet van de grond. In totaal was er bij deze projecten al voor ongeveer €17 miljoen gedesinvesteerd in leegstaande parkeerplekken.
Gemeenten
Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (Ruimtelijke Ordening) heeft het rapport met een brief aangeboden aan haar gemeentelijke RO-collega’s en andere betrokken partijen bij de Zuid-Hollandse woningbouw. Het onderzoek illustreert volgens haar de financiële risico’s en belemmeringen voor toekomstige binnenstedelijke ontwikkelingen in relatie tot de parkeernorm. Bom-Lemstra: “Ik hoop dat gemeenten, corporaties en ontwikkelaars daarom hun voordeel met dit onderzoek doen. Het kan helpen om anders naar de parkeernorm te kijken, bijvoorbeeld door meer maatwerk en keuzevrijheid toe te staan”.
Bevestiging onderzoeksresultaten
Het onderzoek bevestigt de uitkomsten van de studie van onderzoeksbureau REBEL. Tijdens dit onderzoek onderzocht REBEL de belemmeringen voor binnenstedelijk bouwen in het kader van het BO MIRT-onderzoek ‘Stimuleren Stedelijk Bouwen’ van het Rijk en het netwerk Zuidelijke Randstad. Eén van de uitkomsten was dat gemeentelijke parkeernormen groot effect hebben op de haalbaarheid en betaalbaarheid van binnenstedelijke ontwikkelingen. De provincie Zuid-Holland heeft daarop de resultaten van REBEL verrijkt met een eigen onderzoek en voorbeelden uit de praktijk.
‘Parkeernorm belemmert binnenstedelijke woningbouw’
Gepubliceerd op:
2 Mei 2017