Caparol een halve eeuw in Nederland

Gepubliceerd op:

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat verfabrikant Caparol zijn eerste stap op Nederlandse bodem zette. Op 15 februari 1969 schreef Jan Moonen Caparol Nederland in bij de Kamer van Koophandel. In de loop van de jaren groeide Caparol uit tot een kwaliteitsmerk van formaat op de Nederlandse verfmarkt. Op vrijdagochtend 15 februari trok het Caparol-team het land in om bij alle groothandels een speciale jubileumtraktatie voor medewerkers en schilders af te leveren.

Marktonderzoek
Op 14 februari 1969 reed Jan Moonen van Ober-Ramstadt, het hoofdkwartier van de Deutsche Amphibolin-Werke (DAW), terug naar Nederland. Even daarvoor had hij in Duitsland de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar de mogelijkheden van het merk Caparol op de Nederlandse markt. Dr. Robert Murjahn, die aan het roer stond van DAW, besloot naar aanleiding van het onderzoek dat er een zelfstandige Caparol vestiging in het buurland moest komen. Moonen, op dat moment nog in dienst van de Nederlandse Verf- en Lakfabriek (Neverlak), werd direct benoemd tot directeur. Een dag later richtte hij Caparol op en vestigde zich in Baarn. Caparol Nederland heet tegenwoordig DAW Nederland en vertegenwoordigt naast Caparol merken als Alsecco (thermische gevelisolatie) en Disbon (betonbescherming).

Beginnen bij de groothandel
Caparol besteedt op diverse manieren en momenten aandacht aan het jubileum. Op vrijdagochtend 15 februari stond het complete Caparol-team extra vroeg op om groothandels in het hele land te trakteren op Jubileum Cupcakes. Willem Karel, de huidige directeur van DAW Nederland, ziet het als een logische manier om het jubileumjaar van start te laten gaan: ‘Als we érgens het feest moeten vieren, is het wel bij de groothandel. Daar vind je de ambassadeurs van ons merk, deskundig en betrokken. Mensen met een Caparolhart. Bovendien komen we bij de groothandel de eindgebruiker van ons product, de schilder, tegen. Die werkt dag in dag uit met Caparol en weet dus precies wat wij bedoelen met Verfvertrouwen.’

Innovaties
Ernst Murjahn en zijn zoon Eduard legden in 1885 de basis voor Deutsche Amphibolin-Werke (DAW), dat zou uitgroeien tot een van de grootste en meest innovatieve ondernemingen binnen de Europese verfindustrie. DAW is vooral bekend door het merk Caparol, dat al in 1934 de eerste dispersieverf introduceerde, een techniek die in muur- en plafondverven nog steeds wordt gebruikt. In de jaren zeventig was Caparol het eerste merk met een volwaardige lak op waterbasis en onlangs presenteerde het merk IndekoGeo, de eerste premium-binnenmuurverf met een bindmiddel op basis van 100% herwinbare grondstoffen.

               

Een greep uit ons leveranciersregister


Dura Vermeer richt zich op klanten met vraagstukken op het gebied van wonen, werken, mobiliteit...

Ubbink werkt aan oplossingen voor energie efficiency en een goed binnenklimaat voor gebouwen...

Maak kennis met Intratone, met afstand het beste intercomsysteem, de nummer 1 ...