Projectmatig ketelonderhoud: de aanhouder wint

Gepubliceerd op:

Leverancier van cv-ketels AWB ziet een kentering in de onderhoudsaanpak van cv-ketels in de projectmarkt. Van continu opnieuw aanbesteden op de laagste prijs staan steeds meer opdrachtgevers open voor langdurige onderhoudscontracten met vaste ketenpartners. Een ontwikkeling die AWB sterk toejuicht.

“Maar met alleen een handtekening onder het contract ben je er nog niet”, benadrukt Peter Schilder (hoofd techniek bij AWB) tijdens het webinar ‘Efficiënt ketelonderhoud in projecten’. “Je moet achter de ingezette koers blijven staan, want de vruchten worden vooral in de laatste jaren geplukt.”

Tijdens het webinar werden de voordelen van een langdurige ketensamenwerking bij cv-ketelonderhoud besproken. Naast Schilder waren Peter de Roock, van servicebedrijf Energiewacht en René Bouman, van de Rotterdamse woningcorporatie Havensteder te gast. In 2014 sloten deze drie partijen een onderhoudscontract af voor een periode van zes jaar, tegen een vast afgesproken maximumbedrag. De intentie is echter om langer te blijven samenwerken, want alle partijen zijn zich er maar al te goed bewust van dat zo’n intensieve samenwerking vooral loont op de lange termijn.

Investeren in dataverzameling en kennis
Peter Schilder stelt dat het uiteindelijke doel is om de onderhoudskwaliteit te verbeteren en daarmee het aantal storingen, en dus de kosten, te verminderen. “We willen de kosten over de totale levensduur van het toestel naar beneden halen. Dat werkt alleen als er sprake is van een bepaalde continuïteit tussen de samenwerkende partners.

De eerste jaren wordt vooral energie gestoken in het monitoren van het ketelbestand door zoveel mogelijk data over de toestellen te verzamelen. Als daaruit blijkt dat dat toestellen in bepaalde complexen meer defecten vertonen dan elders, kunnen we heel gericht de oorzaak analyseren en het probleem aanpakken.

We investeren ook in gerichte trainingen voor installateurs en we lopen mee met onderhoudsbeurten. Die investeringen gaan zich vooral in de laatste jaren van zo’n toestel terugverdienen, doordat we met alle opgedane kennis de storingen dan sterk kunnen verminderen”, aldus Schilder.

Vertrouwen en transparantie
René Bouman, inkoper bij Havensteder, benadrukt tijdens het webinar dat vertrouwen en volledige transparantie daarbij van cruciaal belang zijn. “Dat is de basis. Alle relevante informatie moet op tafel worden gelegd. Niet meer wijzen naar elkaar als er een bepaald probleem met een ketel is, maar gezamenlijk aan een oplossing werken. We zijn nu twee jaar onderweg met deze samenwerking en doordat we geregeld met alle partijen om de tafel zitten krijgen we steeds meer zicht op wat goed en fout gaat. In plaats van met een nieuwe onderhoudspartij weer van voor af aan te beginnen, bouwen we nu voort op een stevig fundament dat in de eerste jaren is gelegd.”

Het gehele webinar over projectmatig ketelonderhoud is hier gratis terug te bekijken.

Een greep uit ons leveranciersregister


ATAG Benelux is één van de grootste en belangrijkste spelers in de Benelux ...

Meer dan honderd jaar werken in de bouwsector heeft voor dakspecialist Zoontjens geleid tot een schat aan ...

Ad Hoc is sinds 1990 marktleider in het beheer van leegstaand vastgoed. Met producten zoals Beheer...